Noliamässan 2025 nischar in sig. I augusti öppnas portarna i Umeå till en mässa som erbjuder tre mässor i en och mer än någonsin fokuserar på livets goda: mat, hem och fritidsliv.
Mässan är en av Norrlands största mötesplatser som har en given plats i det norrländska medvetandet. Noliamässan har genom åren varit en självklar samlingspunkt för familjer, företag och föreningar.
– Människors köpbeteenden har förändrats radikalt de senaste åren. E-handel, digitalisering och pandemieffekter har ritat om kartan för hur vi tar till oss inspiration och handlar. Därför behöver vi göra mässan ännu mer relevant för både besökare och utställare, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia.

Inför årets mässa, som hålls i Umeå den 6–10 augusti, har Nolia valt att fokusera tydligt på tre teman: Mat & Kök, Hus & Hem samt Camping & Fritid. Enligt Jonas Dahlberg handlar det om att skapa en starkare upplevelse där besökarna känner att de får ut mer av sin dag.
– Vi kallar det ”tre mässor i en”. Det innebär att du som besökare kan vandra mellan olika världar och hitta precis det som intresserar dig. Det blir mer koncentrerat, mer inspirerande – och tydligare varför det är värt att ta sig hit, säger han.
Upplevelser och profiler
Som en del av årets nyheter lyfts matupplevelserna fram ännu tydligare genom en matscen, där välkända kockar och matprofiler kommer att bjuda på inspiration, smakprov och samtal kring hållbar matlagning och lokala råvaror. Programmet skapas tillsammans med arrangörerna av Umeå Smakfestival.
– Vi vet att mat engagerar. Därför bygger vi upp en scen där besökarna kan möta flera intressanta matprofiler – live, berättar Jonas.
Mässan får även en stark värdegrund med ett särskilt område för insamling till Världens Barn, som Nolia inleder ett omfattande samarbete med under 2025. Det blir en plats för omtanke och engagemang – mitt i mässmyllret.
För stora och små
Och som extra krydda: flera kända profiler kommer att medverka, däribland den populära Youtube-familjen The Swedish Family, som lockar tusentals följare med sina filmer om vardag, resor och livet som barnfamilj.
– Det ska vara en mässa där både stora och små hittar något att engagera sig i. Vi vill spegla ett modernt liv i Norrland – där livskvalitet, hållbarhet och gemenskap står i centrum, säger Jonas Dahlberg.

Men trots förnyelsen är det många som undrar: blir mässan mindre?
– Ja, det blir den. Men det är ett medvetet val att vi nu nischar in mässan. Vi vill att varje kvadratmeter ska vara fylld med relevans. Vi kompromissar inte med upplevelsen – tvärtom förstärker vi den genom att fokusera på det som verkligen engagerar, säger Jonas Dahlberg.
För besökarna betyder det tydligare teman, matupplevelser, medborgarengagemang, kändisar – och framför allt inspiration för hela familjen.
– Om du gillar att vara ute i naturen, vill få idéer för hemmet eller bara njuta av god mat – då är Noliamässan platsen för dig. Vi är stolta över att få samla Västerbotten till fem dagars inspiration i Umeå i augusti, säger Jonas Dahlberg.



