//

Norrmejerier firar en miljon sålda grillostar

– Norrloumi både bäst i test och prisad internationellt

Norrmejeriers grillost Norrloumi har på kort tid blivit en favorit på svenskarnas middagsbord. Ostmakarna på Norrmejerier kan nu stolt addera en bronsmedalj från International Food Contest till försäljningsframgångarna.

Under sommaren såldes över en miljon bitar av den norrländska grillosten. Den har också utsetts till bäst i test av Allt om Mat – vilket bidrar till att Norrmejerier tar marknadsandelar både i Norrland och på riksnivå.
– Det här är ännu en framgång för våra ostmakare. Norrloumi visar att Norrmejerier fortsätter utveckla fina ostar som hela Sverige uppskattar och som kan bli framtida klassiker, säger Lina Jonsson, Product Manager för ost på Norrmejerier.

En ost som gör skillnad för bönderna

I dag är endast fyra av tio ostar som äts i Sverige tillverkade i landet. Norrloumi är ett exempel på hur svensk mjölk kan förädlas till nya produkter och därmed bidra till lönsamhet för våra svenska och norrländska mjölkbönder.
– Det som gör Norrloumi så uppskattad tror jag är smaken och konsistensen. Den är gnisslig men mjuk, dessutom har den en unik kryddning som går hem, avslutar Katrin Resolut, produktutvecklare inom ost på Norrmejerier.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.