Hemavan Gondol. Foto: Sam Hedman
/

Ett år med Hemavan Gondol

Gondolliften i Hemavan, som byggdes hösten 2017, har nu varit i bruk under både en vinter och en sommarsäsong. Nu ser Hemavan fram mot en ny vinter. Och liften har blivit en framgång för hela området.
– Statistiken talar sitt tydliga språk, säger Thomas Ringbrant, VD för Hemavan Alpint AB som äger liftområdet i Hemavan.

Numera har alla en chans att ta sig upp på fjället med lift, med eller utan skidor. Längdåkare, familjer som vill till sin solgrop eller joggare som tagit med hunden. Under sommaren var det massor av nyfikna gäster som åkte upp för att titta på utsikten. Många passade på att äta lunch på restaurang Björk, belägen vid trädgränsen en bit nedanför gondolens toppstation.

Och installationen av det nya landmärket i Hemavan har gett resultat. I bokslutet efter den senaste vintersäsongen, där Hemavan Gondol varit i bruk, visar Hemavan Alpint AB en ökning med drygt 16 procent i omsättning i jämförelse med tidigare bästa säsong.

Sommarsäsongen ökade med dessutom med hela 88% i jämförelse med säsongen 2016 då den gamla stolsliften skötte jobbet.
– Satsningarna som vi genomfört är vi väldigt stolta över, speciellt efter alla goda ord vi får höra från våra gäster, säger Thomas Ringbrant och fortsätter;
–Det ger oss kraft och mod att fortsätta utveckla Hemavan till ett modernt och spännande skidområde där alltifrån familjer, kompisgäng och skidentusiaster ska trivas i många snörika år framöver, säger han.

Hemavan Gondol är en helt ny typ av lift. En så kallad kopplingsbar lift som har både stolar och gondoler, eller små kabiner om man så vill. Stolarna rymmer sex personer och gondolerna åtta personer. Under sommarsäsongen är det endast gondolerna som körs medan vintertid kan gästerna välja att antingen sitta i en stol eller åka inomhus i en gondol. Varje dag efter stängning tömmer liftpersonalen liftlinan. Då körs alla stolar och gondoler in i ett garage uppe på toppen av liften. Där förvaras de och håller sig torra och snöfria till nästa dag då de ska användas.

Thomas Ringbrant, VD för Hemavan Alpint AB. Foto: Sam Hedman

Thomas förklarar att fördelen med gondol vintertid är att de som åker kan skydda sig från vinden ifall det är kallt och lite ruggigt väder.
– Är det riktigt bistert kan vi välja för gästerna. Då kör vi bara gondoler. Annars, i vanliga fall, är det både stolar och gondoler, säger Thomas.

Gästen har här ett eget val. För skid- och brädåkare kan det vara bekvämt med stolarna då man inte behöver ta av sig utrustningen på fötterna. Bara åka fram, sätta sig i stolen och susa iväg högt ovan marken med en fart av fem meter i sekunden.

Inför vintern 2019 har Hemavan Alpint satsat ytterligare nio miljoner kronor i nytt modernt och datoriserat snökanonsystem i en av nedfarterna vid Hemavan Gondol. Här ska man nu kunna lägga snö under hela vintern om det behövs. Företaget tror på en fortsatt utbyggnad av det nya snösystemet i flera backar framöver.
– Vi är för närvarande inne i en spännande framtidsutveckling där vi bland annat jobbar med två nya detaljplaner där alpint fokus och att öka antal bäddar ligger som grund, säger Thomas avslutningsvis.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.